skip to Main Content
HowTo: Adverteren Op TikTok

HowTo: Adverteren op TikTok

Wie online veel jongeren wil bereiken, kan niet om TikTok heen. Deze social media app heeft inmiddels ruim 3 miljoen gebruikers, waarvan het merendeel zich tussen de 13 en 24 jaar bevindt. Zijn jongeren uw doelgroep? Dan kan adverteren op TikTok erg interessant zijn. In dit artikel leest u hoe dit in zijn werk gaat.

Hoe werkt adverteren op TikTok?

TikTok is een social media app, waarop korte video’s kunnen worden gedeeld en bekeken. Tieners en twintigers brengen het liefst de hele dag door met het delen en liken van de filmpjes. Naast de dans- en playbackfilmpjes waar het allemaal mee begon, zijn er tegenwoordig ook tutorials, sketches, challenges en vele andere categorieën te vinden. Allemaal content die veel jongeren aantrekt en dus interessant voor advertenties.

Waarom adverteren op TikTok?

  • Advertenties targeten op basis van locatie en leeftijd gebruikers
  • Mogelijkheid tot doorverwijzen naar externe website
  • Relatief goedkoop vergeleken met andere grote socialmedia-apps
  • Snel meer naamsbekendheid
  • Een grote concentratie jongeren

TikTok Ads manager

TikTok advertenties plaatst u via de gratis TikTok Ads manager. Dit is dé plek om uw advertenties te lanceren en organiseren. U heeft er de keuze uit verschillende soorten advertenties. De opties zijn:

  • In-Feed Video
  • Tile Experiences
  • Brand takeover
  • TopView

In-Feed Video

De meest gebruikte advertentievorm op TikTok – en ook de goedkoopste – is de In-Feed Video. Deze komt voorbij op de zogenaamde ‘For You Page’ (tijdlijn). Het is eigenlijk een gewone TikTok-video, waar u een doorklikbutton aan kunt toevoegen, die naar een website of social media kanaal verwijst.

Tile Experiences

De Tile Experience maakt het mogelijk om naar meerdere producten te verwijzen. Onderaan de video bevinden zich namelijk tegels waar producten in kunnen worden weergegeven. Deze producten linken uiteraard door naar uw website.

Brand takeover

Een brand takeover is een filmpje van 3 á 5 seconden, dat direct begint te spelen wanneer een gebruiker de app opent, wegklikken is niet mogelijk. Het is een fullscreen filmpje waarbij alle TikTok knoppen even verdwijnen. De advertentie linkt ook door naar de website van de adverteerder. Dit type advertentie is exclusief, wat inhoudt dat u 24 uur lang de enige in uw branche bent, die dit type advertentie kan plaatsen. Hier betaalt u uiteraard ook voor, waardoor alleen grote merken met dito reclamebudgetten zich dit kunnen veroorloven.

TopView

Ook een TopView verschijnt direct wanneer de app geopend wordt. Het verschil is dat een TopView 60 seconden mag duren. Hierdoor voelt het meer als een normale TikTok video dan als een advertentie.

De perfecte TikTok advertentie

Wanneer we kijken naar de gemiddelde productiewaarde van een TikTok is die niet al te hoog. Uw advertenties hoeven dus ook niet al te gelikt te zijn. Liever niet zelfs. De gebruikers van TikTok vinden een reclamefilmpje namelijk helemaal niet erg, zolang het er maar niet te dicht bovenop ligt dat het puur om geld verdienen draait. Het platform is creatief en spontaan: dat moeten uw advertenties dus ook zijn. Kijk daarom goed wat uw doelgroep leuk vindt en speel in op trends. Onderzoek toont namelijk aan dat een TikTok advertentie in de stijl van het platform wel 13% beter presteert!

Succesvol adverteren op TikTok

Jongeren zijn lastig te bereiken voor bedrijven. Dat ze in groten getale aanwezig zijn op TikTok, biedt mogelijkheden voor het bedrijfsleven om hier te adverteren. Een goede TikTok marketing strategie is natuurlijk wel een vereiste. Hier kan een online marketingbureau of social media specialist u bij helpen.

Ook gevelreclame is een goede manier om uw bedrijf onder de aandacht te brengen.